SERP, synlighet i søk
Av Hanne Josefsen, januar 2024
Få flere kunder med SEO og Google Ads
Når du bruker både SEO og Google Ads, jobber de sammen for å gjøre bedriften din mer synlig på nett. SEO bygger grunnlaget, og Google Ads gir et ekstra løft.
Søkemotoroptimalisering, SEO
Det handler om å jobbe med innholdet på ditt nettsted for å rangere høyere i organiske søkemotorresultater. Dette er ikke en engangsoppgave, men en kontinuerlig prosess som krever innsikt og tilpasning til søkemotorenes stadig skiftende algoritmer.
- Økt synlighet
- Høyere trafikk til nettstedet med bedre kvalitet
- Bedre brukeropplevelse
- Langsiktig ROI og kostnadseffektivitet
Google Annonser
Mens SEO bygger din langsiktige digitale tilstedeværelse, gir Google Ads et umiddelbart løft. Ved å plassere dine annonser direkte i SERP, kan du umiddelbart nå ut til målgruppen din. Google Ads gir:
- Umiddelbar synlighet og trafikkøkning
- Målrettet annonsering basert på hva brukeren søker på
- Du bestemmer selv hvor mye du vil bruke. Det er lett å holde utgiftene under kontroll.
- Målbare resultater
Hva er SERP?
SERP, eller "Search Engine Results Page", er siden du ser etter å ha utført et søk i en søkemotor som Google.
For eksempel,når du søker etter "kurs i digital markedsføring Tromsø", presenterer Google de mest relevante nettsidene for dette søket.
Google-annonsene vises øverst
På toppen av SERP vil du ofte se Google-annonser. Hvis det er mange annonser, vil disse også vises jevnlig når du skroller nedover siden.
SERP, Google Ads og organisk søk
Selv om et nettsted kan rangere høyt organisk, kan andre nettsteder kjøpe seg en høyere plassering gjennom Google Ads. Disse annonsene er auksjonsbaserte; den som byr mest, kommer øverst. Generelle søkeord og søkebegreper kan være dyrere enn mer spesifikke. Derfor har nettsider med smalt og nisjepreget innhold større sjanser for å være synlige øverst i søk uten at det blir for kostbart.
Ulike søkeord og søkebegreper gir forskjellige resultater i SERP
Om du søker på aktiviteter, restauranter eller merkevarer, så vil resultatet se ulikt ut. Det kan være bilder, kart og infobokser med utdrag fra nettsidene som Google mener har det beste svaret på det du spør om.
Googles algoritmer og SERP
Google bruker komplekse algoritmer (beregninger) for å bestemme hvilke nettsider som vises i søkeresultatene, deres rangering, og hvordan innholdet fra nettsidene presenteres.
Ulike funksjoner Google bruker for å presentere innhold:
- Betalte annonser: Google Ads, kan være både tekst-annonser og produktannonser. Merket som "sponset"
- Organiske resultater: Innhold fra nettsider som ikke er annonsert. De er rangert etter hva Google mener er mest relevant for søket ditt.
- Kunnskapspanel: Panelet vises på høyre side (eller øverst på mobil) med nøkkelfakta, bilder, og informasjon. Det er typisk for kjente personer, steder, organisasjoner og så videre. Den henter informasjon fra ulike kilder for å gi deg en rask oversikt.
- Utvalgte utdrag (Featured Snippets): Dette er et utdrag fra en nettside som direkte svarer på søkespørsmålet ditt, og som vises øverst på siden. Det kan være et avsnitt, en liste, en tabell, osv. Målet er å gi brukere et raskt svar uten at de trenger å klikke seg inn på en nettside.
- Rich Snippets: Søkeresultater som inkluderer ekstra informasjon ut over den vanlige tittelen, URL-en og beskrivelsen. Rich snippets er laget ved hjelp av strukturert data på en nettsiden. Brukes til oppskrifter, arrangementer, produktanmeldelser osv.
- Lokale bedrifter: For søk som er relatert til lokale bedrifter eller tjenester (som "spisested nær meg"), viser Google en liste over lokale bedrifter med kart, adresser, åpningstiderog anmeldelser. Dette redigerer du med Google Bedriftsprofil.
Google Bedriftsprofil (Google My Business), er en gratistjeneste fra Google som lar deg styre hvordan bedriften vises i Google Søk og i Google Maps. Dette inkluderer bedriftens navn, bilder, beliggenhet, åpningstider, kontaktinformasjon og kundeanmeldelser. Her kan du også sette opp arrangement og legge inn produkter.
- Bilderesultater: Dette er en seksjon med bilder som er relevante for søket ditt. Hvis du klikker på disse, kommer du til Googles bildesøk hvor du kan se flere lignende bilder. Les 7 tips om om bilde-SEO.
- Videoresultater: Akkurat som bilderesultater, men for videoer.
- Nyhetsbokser: For søk relatert til aktuelle hendelser, kan det dukke opp en seksjon med nyhetsartikler fra ulike kilder.
- Mer å spørre om: Dette er en seksjon med relaterte spørsmål som folk også søker på. Når du klikker på et spørsmål, åpnes et utdrag fra en nettside som gir svaret. Fint verktøy for deg som jobber med innhold og SEO.
2024: Hvordan står det til med din synlighet på SERP?
Ta kontroll over din bedrifts tilstedeværelse i SERP. Det handler om mer enn bare å være synlig, innholdet ditt skal være relevant og fristende.
Hvordan rangerer din nettside på viktige søkeord og søkebegreper? Benytter du deg av Google-annonser for å øke synligheten? Og ikke minst, hvordan er kvaliteten og relevansen av innholdet på dine landingssider?
Få hjelp med Google Ads, SEO og innhold på nettsidene
Send en melding, så får du svar som snarest.
Vil du lære mer om digital markedsføring og synlighet? Se kursoversikten.