Innholdsmarkedsføring v/ Pål Nisja-Wilhelmsen

Pål Nisja-Wilhelmsen, direktør for innovasjon og forretningsutvikling i Nettavisen, lanserer i disse dager sin nye bok, Innholdsmarkedsføring. Fortjent, eid og kjøpt.

Av Hanne Josefsen, august 2020

Du har kanskje lest den forrige boka hans, Praktisk innholdsmarkedsføring?

Boka er praktisk, innholdsrik og lettlest. Mange digital markedsførings-studenter har hatt den som pensum siden boka kom ut i 2017.

Klippet fra fra Gyldendal om den nye boka:

Temaer som innholdsstrategi, innholdsledelse og produksjon av innhold leder fram til nøkkelspørsmålet: Hva er godt innhold? Boken gir mange tips, forslag og praktiske eksempler på gode løsninger for sosiale medier, podkast, egne nettsider, kjøpt innhold med mer. Andreutgaven av boken inneholder mange nye eksempler, helt nytt innhold om sosiale medier og et større fokus på bærekraftig kommunikasjon.

Pål Nisja-Wilhelmsen, direktør for innovasjon og forretningsutvikling i Nettavisen

Hva er nytt i boka Innholdsmarkedsføring?

-Jeg skrev hele manuset på nytt.

Det som det manglet mye av i den forrige boka, Praktisk innholdsmarkedsføring, var "fortjent innholdsmarkedsføring". Jeg kaller det "bærekraftig kommunikasjon", innhold som lever av seg selv og som blir delt videre av leserne.

I boka lærer du om hvordan legge tilrette for at andre lager innhold for deg.

- Det er også mer om eide kanaler. Derfor heter den "Fortjent, eid og kjøpt". Det er like mye om hver del.

Hva ser du markedsføreren ofte gjør feil?

  1. Å ikke stole nok på egen idé
  2. Å ikke høre nok på kunden/oppdragsgiveren

Om du derimot klarer å kombinere dine gode idéer med å lytte godt til kunden, blir resultatet veldig bra.

Kunden har ikke alltid rett, men det har ikke du heller.

Mange gjør feilen å snakke for mye om seg selv, og glemmer å tenke på hvem de snakker til. Andre blir for opptatt av hvem de skal snakke med.

Så feilen er: å ikke kombinere nok hvem du snakker med og hvem du snakker fra. 

Hva inspirerer deg som skriver om markedsføring?

- Et eksempel på inspirasjon er hvordan verdens mest kjente basketballspiller, LeBron James, jobber med imaget sitt. Han tjener penger på å selge seg selv som en merkevare. Alt er gjennomført, fra hva slags klær han har på seg til hva han gjør til daglig.

Utsnitt fra Google: LeBron James, verdens mest kjente basketballspiller.

Så det jeg leser selv er ikke ren markedsføring, men jeg kobler det jeg leser sammen med merkevareteorien som sitter i ryggmargen fra studietiden.

Hvem bør kjøpe boka Innholdsmarkedsføring?

  • Jeg håper også denne boka blir pensum på flere på flere studier.
  • I tillegg ønsker jeg at du som jobber med markedsføring og Content Marketing vil kjøpe boka. Dette fordi jeg gjerne vil dele erfaringene mine med så mange som mulig.

Vi må bli flinkere på "bærekraftig kommunikasjon". Kommunikasjon som lønner seg både for den som lager det, de som produserer det, og for de som distribuerer det.

 

Vil du få beskjed neste gang det kommer tips om markedsføring fra bMarketing?

Ja, klart jeg vil ha nyhetsbrev:

Nyhetsbrev

Vil du ha hjelp med markedsføring av dine produkter og tjenester? Ta kontakt:

Ta kontakt
Ønsker tilbakemelding på