TikTok og Instagram fremfor Google i søk
Av Hanne Josefsen, august 2022
Nesten halvparten av generasjon Z, unge mellom 18-24 år, bruker TikTok eller Instagram istedet for Google ved søk
Scrolling gjennom innhold i sosiale medier-appene overtar for tekstsøk i søkemotorer. TikTok truer ikke lenger bare YouTube, men nå også Googles søk- og kart-tjenester.
Det er Senior Vice President, Prabhakar Raghavan, som fortalte dette på Fortune Tech-konferansen som var i juli.
"Nær 40 prosent av de yngre bruker ikke Google Maps eller Google Søk for å finne et sted til lunsj, de går først til TikTok eller Instagram," sier han.
Google Map vil snart få store forbedringer
Dette fordi dagens digitale kart har form som kart på papir. De nye kartene blir mer i 3D og med ny, mer innholdsrik visning.
Det kommer snart en funksjon som tillater brukerne å panorere telefonens kamera over et område og "umiddelbart få innsikt om flere objekter i breddeformat" .
Søkemotoren Google inkluderer nå TikTok og andre sosiale emneknagger i søkefunksjonene sine
I det hele tatt vil Google jobbe hardt med kunstig intelligens (AI) for å konkurrere mot TikTok, ikke bare på YouTube, men også i søkemotoren. De prøver også å få på plass avtaler der de kan indeksere innhold fra TikTok og Instagram i Google-søk.
Du kan se noe av dette allerede. Ved søk etter et nøkkelord etterfulgt av ordet "TikTok", vil resultatet vise TikTok-videoer før du ser standard nettsider.
Google forteller videre at andel bruk av stemmesøk i stedet for tekstsøk i noen land er oppe i 30%.
I dag ser Google mot nye metoder for å kombinere bilder og tekst ettersom de forestiller seg en fremtid der brukerne kan holde opp telefonen – eller kanskje bruke AR-briller – for å starte et søk basert på det de ser.
I mellomtiden må Google imidlertid kjempe med å ikke lenger være noen brukeres første stopp når de er ute etter å oppdage nye steder eller innhold.
Hva betyr dette for din markedsføring?
Er målgruppen din ung, så sier det seg selv at det er lurt å være synlig, engasjerende og tilstede i sosiale medier. Om du ikke selv behersker plattformene og levende innhold, sats på de rette samarbeidspartnerne. For å møte yngre brukere og annen bruk av søk, vil Google kontinuerlig gjøre forandringer på sine verktøy, slik at du også må holde deg oppdatert på den utviklingen.
Kilde: