Hva er Content Marketing?
Av Hanne Josefsen, desember 2020
Innholdsmarkedsføring
Begrepet brukes både på engelsk og norsk, det handler her om digitalt innhold som skal hjelpe kunden mer enn å direkte selge en tjeneste eller et produkt.
"Det kan være bedrifter, privatpersoner, idrettsklubber eller interesseorganisasjoner som vil overbevise, informere, opplyse eller skape relasjoner med en eller flere mottakere om noe ved hjelp av interessant, meningsfylt og relevant innhold"
- Nisja-Wilhelmsen, Innholdsmarkedsføring, Fortjent eid og kjøpt 2020.
Innholdsmarkedsføring er reklame som gir kunden mer verdi enn bare pris- og produktinformasjon. Nyttige tips og råd eller underholdning som skal styrke merkevaren og bidra til at man selger mer.
Innholdsmarkedsføring ser ofte ut redaksjonelt innhold, men det er det ikke. Avsender er ikke nøytral som en avis eller et magasin. I aviser og magasiner er det annonsørene som "betaler for det redaksjonelle innholdet, mens i innholdsmarkedsføring er det avsender som "betaler" innholdet.
Innholdsmarkedsføring er ikke nytt med internett
Markedsføring som skal veilede og inspirere kunden, kjenner mange fra tidligere som f.eks DNBs boligavis som vedlegg i Aftenposten. Der fikk du tips til styling av bolig før salg, eller tips til hva du måtte undersøke om boligen du skulle på visning i tillegg til boligannonsene.
Allerede tidlig på 50-tallet reiste vaskekonsulenter fra Lilleborg rundt i egne "Blenda"-busser for å lære nordmenn å vaske klær enklere enn de gjorde tidligere. (orkla.no)

Blenda-bussen fra 1953. Kilde: Oslo Museum. Byhistorisk samling.
Mills hadde gratis matlagingskurs i Oslo der man kunne lære å lage enkel mat med deres produkter. I dag har de matoppskrifter på nettsidene sine, og tips til hvordan familien skal stresse ned i hverdagen med sitt konsept "matro".
Lilleborgs digitale plattform for innholdsmarkedsføring, plusstid.no, som nå er lagt ned, startet opp som rent papirmagasin. Her var det innhold tilpasset familielivet, fra graviditet, småbarn og større barn og til ungdommen flytter hjemmefra. Målet for Lilleborg kan være å styrke merkevaren slik at du velger Lilleborgs produkter i butikken.
I dag bruker svært mange bedrifter i ulike bransjer Content Marketing som en del av den digitale strategien for å nå sine forretningsmål.
Innholdet kan være inspirerende, lærerikt, opplysende eller morsomt.
Eksempler på innholdsmarkedsføring er:
- Fagartikler på nettsidene
- Godt, inspirerende innhold på Instagram og andre sosiale kanaler
- Engasjerende innhold og dialog med følgere og kunder i sosiale medier
- Video i ulike kanaler
- Bruksanvisning
- Kurs
- Tester og kalkulatorer
Eksempel på fagartikkel, advokatfirmaet Austin Lyngmyr:
Hele artikkelen kan du lese på austinlyngmyr.no
Artikkelen skal hjelpe deg som har kjøpt eller solgt et hus med skjulte feil og mangler. Om boligkjøper og boligselger ikke blir enige om retting av feil, har man en tvist. Da er det hensiktsmessig for den som er i en tvist å velge et advokatfirma som viser fagkunnskap og er hjelpsomme allerede før man har et oppdrag.
Godt digitalt innhold gir økt trafikk fra Google
Har du godt innhold på nettsidene dine som målgruppen er interessert i, vil dette også resultere i at nettsidene blir mer synlig på Google. Dette måler du i Google Analytics ved å se på organisk treff. Det betyr trafikk på nettsiden via søkemotor, og ikke fra annonser aller andre digitale kanaler.
Målgruppen du lager innhold for
Du lager innhold for de du ønsker deg som kunder, de som er kundene dine, og de som har vært kunder av deg.
Og innholdet er på ulike stadier av kjøpsbeslutningen. I boka til Nisja-Wilhelmsen, Innholdsmarkedsføring, har forfatteren brukt trakten:
Allmen > Opplysende > Selgende > Utløsende
- Allmen. Dette er innholdet der du skaper innhold uten å si for mye om produkter og merkevaren. Som matoppskrifter, treningstips, boligstyling osv.
- Opplysende. Her forteller du hvordan dine produkter og tjenester løser kundens problem. Om vi tar eksempelet advokatfirmaet, kan det være referansesaker, andre saker de har løst for klienter med samme problemer som deg. Treningssenteret intervjuer kunder som endelig orker å leke med barnebarna etter at de har trent jevnlig på gruppetimer. Her kombineres virksomhetens mål med målgruppens behov.
- Selgende. Her forklarer du detaljene rundt produktet. Kunden skal bli trygg i hva man får. Informativt og forklarende.
- Utløsende. "Løp og kjøp". Kun 2 dager igjen. Pristilbud. Hjelp kunden å kjøpe.
Vil du ha hjelp til å lage godt innhold? Kartlegge innholdet du har i dag og lage en strategi for å bruke digitalt innhold til å nå dine forretningsmål?
Vil du lære mer? Se kurs:
Kurs i din bedrift
Kursene i digital markedsføring kan tilpasses det du har behov for i din bedrift. Vil du fokusere på innholdsmarkedsføring (Content Marketing) søkemotoroptimalisering (SEO), skrive tekster for web, annonsesystemet på Facebook, Google Ads og/eller Google Analytics? Ta kontakt slik at vi kan kartlegge dine behov.
Fra korte foredrag og seminar til lengre og grundigere kurs.