Digital markedsfører

Skal du ansette en digital markedsfører? Eller er du ute etter ny jobb innen digital markedsføring?

Hva ser du etter egentlig, og hva bør den digitale markedsføreren kunne?

Det er stadig mange ledige stillinger på finn.no ved søk på digital markedsføring. Nå i februar 2024, er det 330 ledige stillinger.

Ofte beskriver stillingsannonsen et supermenneske. Man skal lage digital strategi, analysere besøk å nettsidene, drifte nettsider, skrive gode tekster, være erfaren i Adobe-programmene, lage video og ha full kontroll på annonsesystemene i sosiale medier.

Tips til deg som ansetter

Ingen kan alt du ønsker deg, og husk at mange tjenester kan kjøpes eksternt. Ansetter du en som er glad i å skrive, så kan vedkommende enkelt lære seg det viktigste om å bli funnet i Google (søkemotoroptimalisering, SEO)

Om du ansetter en som er flink til å se hele det digitale bildet, lage gode mål og strategier for å nå dem, så er det enklere å få ekstern hjelp med å produsere innhold og kampanjer som skal bidra til konverteringene.

Hvilken egenskap er viktigst når det gjelder det daglige operative, og hva kan du kjøpe av tjenester når det trengs?

Ta kontakt om du vil ha hjelp til markedsføring i din bedrift

Tips til deg som vil jobbe som digital markedsfører

Lær deg mer av det du syns er mest morsomt, da er det enklere å bli god. Øv mye. Markedsføring er et digitalt fag, det betyr at det å tilegne seg og kunne lære seg nye program/verktøy er viktig.

Har du venner og familie som driver egen bedrift, eller er du med i en frivillig organisasjon selv? Spør om du kan bidra for å lære.

Få en oversikt over faget slik at du enklere kan finne ut hva du vil bruke mer tid på og bli dyktig i.

Med 2-dagers i digital markedsføring, får du både oversikten, og du lærer deg de ulike begrepene og hva de betyr innenfor faget.

Ikke tro at du må kunne alle program veldig grundig, de er i kontinuerlig forandring. Senk skuldrene og ikke stress når du skal lærer noe nytt. Verktøyene er hjelp for at du skal kunne gjøre jobben din, verktøyet i seg selv er ikke viktig.

Kunden, målgruppen

Når du jobber med markedsføring er det kunden som er i fokus, hva vil kunden ha, hvorfor har kunden lyst til å lese eller se dette? Hva løser du for kunden? Dette gjelder enten du jobber med tekst på nettsidene, annonser, video og innhold i sosiale kanaler.

Ved å kartlegge kunden er det enklere å lage innhold som engasjerer.

Analyse av nettsider

Jobber du med digital markedsføring bør du analysere resultatene av jobben du gjør fortløpende slik at kampanjer og annonser optimaliseres. Få tilgang til eller opprett konto på bedriften du gjør markedsføring for i Google Analytics så fort du kan.

Kurs i Google Analytics

Søkemotoroptimalisering, SEO

For å jobbe med digitalt innhold bør du kunne noe om nettsider og å jobbe i publiseringsløsninger, som f. eks WordPress.

Skal innholdet du skriver bli funnet ved søk på Google, bør du lære deg noe om søkemotoroptimalisering.

Tips om SEO

Adobe-program

Skal du jobbe praktisk med faget, det vil si lage innhold med bilder og/eller video, bør du lære deg verktøyene som gjør at du kan utføre jobben.

Adobe Photoshop for profesjonell bildebehandling.

InDesign for layout til trykksaker, og Illustrator for illustrasjoner og logoer.

Jobbannonser

Se grundigere på arbeidsoppgaver enn på den lange lista når det gjelder erfaring og kompetanse.

  • Har du lyst på de arbeidsoppgavene?
  • Kan du det som skal til for å gjøre jobben?

Har du evnen til å lære deg det du ikke kan enda, så fortell det. Ingen kan alt. Lykke til.

Her er kun noen punkter plukket fra få tilfeldig utvalgte annonser om hva som forventes av deg som søker jobb som digital markedsfører:

Utdannelse:

  • 3-årig høyskole innen media og kommunikasjon, eller tilsvarende
  • Høyere relevant utdanning innen markedsføring, kommunikasjon eller journalistikk
  • Har en bachelor i markedsføring, journalistikk, kommunikasjon eller annen relevant utdannelse.
  • Høyere utdannelse digital markedsføring / kommunikasjon.
  • har erfaring og utdannelse fra markedsføring og/eller IT

Erfaring:

  • Kompetanse og erfaring fra å drive markedsføring på sosiale medier
  • Erfaring fra redaksjonelt arbeid
  • Minimum 2 års relevant arbeidserfaring innen digital markedsføring og/eller innholdsproduksjon
  • God erfaring med å utarbeide digital strategi, planlegging, analysering, evaluering og optimalisering av kampanjer og annonser
  • Erfaring med performance marketing er en fordel, gjerne med analyseverktøy som Google Analytics, Facebook Ads manager, Google Tag Manager e.l. og søkemotormarkedsføring (SEM & SEO)
  • Har minimum to års erfaring med digital markedsføring (sosiale medier, performance, SEO) Erfaring kan kompensere manglende utdannelse.
  • Det er en klar fordel om du har erfaring med annonserings- og analyseverktøyene til LinkedIn, Facebook og Google, og helst Adobe-pakken også.
  • Erfaring med annonseplassering og optimalisering av digital markedsføring
  • Erfaring med SEO-optimalisering og brukererfaring med CMS-verktøy som WordPress/WooCommerce e.l.
  • Erfaring og kjennskap til GA/GTM
  • Har erfaring med Facebook Business Manager samt har godt forståelse for forskjellen mellom organisk og betalt trafikk.
  • har erfaring med annonsering på google og facebook
  • Erfaring med følgende er en fordel: LinkedIn, Google Ads, Facebook Ads Manager, Google Analytics (gjerne sertifisering), Google Adwords, Google Tag Manager, HubSpot og liknende

Tekst og kommunikasjon:

  • God skriftlig fremstillingsevne
  • Evne til å kommunisere inn mot forskjellige målgrupper
  • Dokumentert erfaring på tekstskriving - både lengre artikler og kortere tekster.
  • Svært gode formidlingsevner skriftlig og muntlig
  • Meget god skriftlig og muntlig fremstillingsevne på norsk og engelsk
  • Meget god skriftlig formidlingsevne og erfaring med content marketing
  • Flytende norsk- og engelskkunnskaper skriftlig og muntlig

Video/Foto:

  • Erfaring fra produksjon av video og bilder for digitale flater
  • Erfaring med foto og video
  • Du har noe kompetanse og erfaring fra foto og video
  • Kunnskap med redigering og bruk av video i markedsføring og kommunikasjon
  • Videoredigeringsverktøy (Adobe Premiere Pro / Final Cut)
  • Erfaring fra produksjon av video og bilder for digitale flater

Adobe-program og design:

  • Erfaring med Adobe Creative Cloud og design for digitale flater
  • Erfaring med Adobe-pakken som Photoshop, Illustrator, Video Premier og/eller After Effects er en stor fordel
  • Har erfaring med Illustrator, Photoshop og Premiere Pro er en fordel
  • Adobe Creative Cloud (Photoshop, InDesign, Illustrator)

Sosiale medier:

  • Spesialist på verktøy for markedsføring på sosiale medier
  • Solid erfaring med Facebook Ads og Instagram Advertising
  • Dokumentert erfaring med produksjon av virkningsfulle kampanjer på disse plattformene
  • God kunnskap om betalt annonsering og kampanjeoppsett i SoMe kanaler som Linkedin, Google, Facebook, Snapchat og andre annonseplattformer
  • Dreven på å utarbeide digitale annonser og posttekster til SoMe
  • Strategisk og operativ erfaring fra forvaltning av SoMe inkl TikTok
  • Du har erfaring med annonsering i sosiale medier samt har en god forståelse for hva som driver konverteringer.
  • Har god forståelse av facebook business manager og andre SoMe-kanaler

Web og markedsføring div.:

  • Erfaring med og forståelse for aktiv bruk av A/B testing
  • Har erfaring eller kunnskap om å jobbe i CMS og/eller WordPress
  • har erfaring med wordpress
  • Basiskunnskaper og interesse for utvikling, vedlikehold og drift av nettsider