Introduksjon til Google Analytics 4

Oppdatert av Henrik Aarø november 2023

1. juli 2023 sluttet Google å støtte Universal Analytics, og det er nå kun Google Analytics 4 som gjelder. Denne nye versjonen er gjort så brukervennlig som mulig, og vil hjelpe deg å få god oversikt over hvordan kundereisen på ditt nettsted. Har du tidligere benyttet deg av Universal Analytics, kan du smertefritt ta overgangen. 

  1. Hva er nytt i Google Analytics 4?
  2. Hvordan kan du oppgradere fra Universal Analytics?
  3. Ny til Google Analytics?

Ta kontakt for hjelp med Google Analytics ->

Hva er nytt i Google Analytics 4?

  • En bedre innsikt i brukerreisen på nettsidene dine
  • Et større fokus på personvern
  • Muligheten til å forutse brukeradferd ved hjelp av maskinlæring
  • Bedre samarbeid med andre Google-tjenester som Google Ads

Google Analytics 4 er den neste generasjonen for Google Analytics, og med denne versjonen kommer det mange fordeler. Du får for eksempel en bedre oversikt over hvordan brukere beveger seg på nettstedet ditt, selv når de bruker flere enheter og kanaler.

Du får også mye mer kontroll over personvernet. Med Google Analytics 4 kan du enkelt bestemme hva du samler inn av data på et land-til-lands basis, så du følger alle retningslinjene som er satt for personvern i det landet. I tillegg blir det mulig å bestemme hvem som får tilgang til de ulike datasettene internt i Analytics.

Hvordan kan du oppgradere fra Universal Analytics?

Om du allerede har en Google Analytics bruker og tidligere benyttet deg av Universal Analytics er det faktisk rimelig enkelt å oppgradere til GA4. Google har selv laget en utfyllende guide som er enkel å følge. 

Du kan også følge startsveiledningen Google selv tilbyr inne på din eksisterende Google Analytics konto.

Ny til Google Analytics?

Om du er ny til Google Analytics er det første du må gjøre å lage en konto.

Det gjør du ved å gå inn på google.com/analytics og trykk på den blå knappen som sier "Get started today". Videre legger du inn nødvendig informasjon, samt hva av data du ønsker å dele med Google.

Deretter må du sette opp selve området.

Gi området et navn, og velg valutta og tidssonen som skal brukes til rapporteringen. Klikk neste, og velg bransjekategori og bedriftsstørrelse. Til slutt klikker du opprett, og godtar Googles vilkår.

Brukeren din er nå satt opp, men hvordan får du inn data fra nettstedet ditt?

I denne menyen velger du "web". Videre angir du nettadressen (eksempel.no) og gir "strømmen" et navn. Denne strømmen kommer til å vise når folk er på nettstedet ditt, hva de gjør der, hvor de kommer fra og hvor de drar videre.

Du vil så bli spurt om du vil ha forbedret måling. Du kan lese mer hva det går ut på på Googles nettsteder.

Klikk opprett strøm og du er i mål på Google. Det eneste som gjenstår blir da å legge til Analytics-taggen på nettstedet ditt. Du kan lese mer om hvordan du kan gå frem for å gjøre det her.


Kilde: Yoast.com

Les mer om SEO og duplisering av innhold –>

GA4-Henrik-1200x628

Ta kontakt om du har spørsmål angående Google Analytics