Trender digital markedsføring 2022

Magasinet Forbes har lansert 12 trender for digital markedsføring fremover, med tips til markedsføreren

Fritt oversatt og  skrevet av Hanne Josefsen

 

1. Meta-universet

Facebook har byttet navn på selskapet sitt til Meta. Metaverse er i følge Facebook den neste utviklingen innen sosialt samvær på nett. Systemene samlet i Meta-universet er:

  • Facebook
  • Messenger
  • Instagram
  • WhatsApp
  • Oculus
  • Workplace
  • Portal
  • Novi

Tips: Kartlegg mulighetene for din tilstedeværelse i Meta-systemet fremover.

2. Influensere

Influenser-markedsføring kommer fortsatt til å øke. Også innen B2B-markedet. Fordi:

  1. Folk kjøper fra og stoler på mennesker
  2. Folk vil se innhold de har et forhold til, i en reell setting
  3. Folk gjør research før kjøp - mer enn du tror
  4. Folk vil heller kjøpe når de selv velger å gå til deg
  5. Husk at folk leser innholdet ditt om de har nytte av det, og ikke minst - vet at det eksisterer

Tips: Sjekk ut hvilke influensere/ambassdører du kunne teste ut å samarbeide med fremover.

3. Annonsering og personvern, Cookies/informasjonskapsler

Med de nye retningslinjene for cookies og forhåndsinnstillinger i nettleserne, er det vanskeligere å måle effekten fra annonsekampanjene. Rett og slett fordi vi ikke får spor fra annonseklikk og målt brukeradferd i systemet der vi analyserer trafikk på nettsidene.

Tips: Markedsføreren ser mer helhetlig på resultatene. Man måler jo fortsatt antall besøk, henvendelser, bestillinger og kjøp.

4. Markedsføreren må være strategisk

Siden automatisering, AI og maskinlæring tar mye av grunnarbeidet i digital markedsføring, bør markedsføreren bli enda mer strategisk. Mulighetene på de digitale plattformene blir stadig større, noe som gjør at man nødvendigvis må stramme inn på det som funker.

Tips: Fokuser på det som gir mest effekt for din bedrift.

5. LinkedIn

LinkedIn fortsetter  å være en "Rising Star" 🌟 i det digitale samfunnet. Hvert kvartal viser LinkedIn til flere aktive brukere og mer engasjement på plattformen. Det lanseres også stadig nye løsninger for at bedrifter skal vokse ved hjelp av LinkedIn.

Tips: Markedsføreren svinger seg rundt og går all-in på LinkedIn.

6. SEO blir mer integerert

Søkemotoroptimalisering er en av de eldste og mest verdifulle formene for digital markedsføring. Søkemotorenes algoritmer har stadig blitt smartere og forstår mer av konteksten innholdet presenteres i. Det betyr at markedsføreren kan fokusere mindre på "SEO-triks" og heller jobbe mer med å levere godt innhold til brukerne.

Tips: Fokuser enda mer på å levere gode brukeropplevelser.

7. Gode brukeropplevelser er den nye sosiale valutaen

Bedrifter skriker etter oppmerksomhet og det er fortsatt mye støy i annonseringen. Derfor vil "fortjent oppmerksomhet" og jungeltelegrafen fortsatt bare bli mer og mer viktig for å synes på nett.

Tips: Markedsføreren må sørge for gode brukeropplevelser i alle kontaktpunkter på kundereisen. Dette er fortsatt den beste nøkkelen til gode omtaler.

8. Digitale jobber vil fortsatt øke

I følge LinkdedIn er digitale ferdigheter de mest etterspurte. Et eksempel: Det er 509 ledige stillinger innen digital markedsføring ved søk på finn.no i dag (januar 2022).

Tips: Fortsett å holde deg digitalt oppdatert. Ledere bør ha en oppdatert plan for mer digitalisering i egen virksomhet.

9. Facebook (Meta) forsvinner ikke

Selv om mange sier det, at folk forsvinner fra Facebook. Det stemmer ikke.  I Norge er 68% av oss daglig innom Facebook (I følge Ipsos SoMe-tracker 3. kvartal 2021)

Tips: Regn med at Facebook fortsatt vil være stor og viktig i markedsføringen også fremover.

10. Nettsider blir fortsatt raskere

Etter at Google lanserte Core Web Vitals i 2020, er hastighet på nettsidene blitt enda viktigere for å bli regnet som brukervennlig.

Tips: Hastigheten på dine nettsider kan du måle på Googles PageSpeed Insight.

11. Alt er drevet av algoritmer

Alle sider av digital markedsføring er algoritmedrevet: sosiale mediers nyhetsfeed, display-annonser, annonser i sosiale medier og søkemotoroptimalisering. Algoritmene fokuserer på en ting: Brukeropplevelse.

Tips: Lever brukeropplevelser som gjør at ditt innhold prioriteres av algoritmene.

12. Less is more

Alle mulighetene du har til å spre mer og mindre godt innhold i ulike digitale plattformer, har gjort at det blir mye støy og uinteressant innhold. De beste har en god strategi for hva de skal oppnå på færre plattformer eller en kanal, og dyrker denne.

Tips: Bli mer fokusert og lag mindre, men bedre innhold.

Til slutt:

Det er lett å bli distrahert av nye digitale og morsomme digitale løsninger. Markedsførere elsker ofte nye trender og å være ledende på nye plattformer, med ny teknologi.

Tips: Husk å fortsatt fokusere på det grunnleggende og det som har virket før. Ofte vil optimalisering av jobben du gjør i dag gi bedre avkastning enn å eksperientere mer med hvert eneste nye verktøy.

 

Kilde: Twelve Digital Marketing Trends For 2022 And How To Take Advantage Of Them, v/Krista Neher Forbes.com

influencermarketinghub.com