Meta beskrivelser – Tips
Hva er en "meta beskrivelse" og hvorfor er den viktig?
En meta beskrivelse er kort fortalt en oppsummering av en nettside som brukes på en SERP (Search Engine Result Page), som for eksempel resultatsiden etter et søk på Google.
I bildet over kan du se en kort oppsummering av nettsiden under den blå lenken. Dette er meta beskrivelsen. Her gjelder det å være kort og konsis. Du vil at de som søker skal få en god oversikt over hva du har å tilby, og at beskrivelsen sørger for at de velger din side over andre alternativer.
Er god beskrivelse sørger for at folk vet hva de kommer til når de trykker på lenken og blir værende på siden. Dette forteller søkemotoren at din nettside er nyttig, og den vil promoters til nye søkere takket være søkemotoroptimalisering (SEO). Liker kunden det den ser på siden din er sjansen stor for at de klikker seg videre på nettstedet eller kommer tilbake senere.
Hva bør du tenke på når du skriver din meta beskrivelse?
Her er 7 punkter du bør ta hensyn til når du skriver din meta beskrivelse:
- Unikhet
- Sørg for at hver beskrivelse er unik! Skriv en egen beskrivelse for hver side, så sidene dine ikke går i ett i SERP.
- Relevans
- Innholdet må være relevant! Ikke skriv om bedriftens historie om siden du skriver om handler om produkter du tilbyr.
- Klarhet og konsistens
- Vær konkret! Bruker du fyllord og annet tull, ender brukere bare opp forvirret eller trøtt og går videre til neste resultat.
- Lengde
- Ikke skriv for langt! Da blir det ikke mulig å lese hele i søkeresultatet. Mellom 60 og 160 tegn, da alt over blir kuttet vekk fra Google.
- Inkluder nøkkelinformasjon og nøkkelord
- Dette går litt under relevans, men få med den viktigste informasjonen først og fremst. Åpningstider, pris, og generelt annen informasjon du tror brukeren er ute etter.
- Oppdater gjevnlig
- Hold meta beskrivelsene oppdatert. Endres innholdet på siden bør dette reflekteres i metabeskrivelsen.
- Skill deg ut!
- Bruk alle disse punktene for å skille deg ut fra konkurransen og sørg for at det er ditt nettsted kunder vil trykke på i søkeresultatet.
I det siste har det vært bemerket at flere selvskrevne meta beskrivelser ikke samsvarer med det som vises i søkeresultatene på Google (SERP).
Google har selv uttalt at meta beskrivelser i hovedsak fungerer som en reservetekst når søkemotoren ikke finner relevant innhold å trekke ut fra siden for å generere "snippets", så det er ingen garanti for at beskrivelsen blir brukt, men dette betyr på ingen måte at du ikke bør skrive en!
Dette understreker viktigheten av å ha velstrukturert og relevant innhold på siden din. Et godt innhold danner grunnlaget for søkeresultatene. Derfor bør meta beskrivelser kompletteres med høykvalitetsinnhold for å sikre nøyaktig representasjon i søkeresultatene.
Hvordan endrer du meta beskrivelsen?
Endring av meta beskrivelsen gjøres på baksiden av din nettsidebygger, som i for eksempel WordPress, Squarespace eller Wix.
I WordPress kan du bruke en utvidelse som Yoast SEO for å legge inn en meta beskrivelse. Dette er hvordan Yoast ser ut på denne siden:
Det kan være feltet ser noe anderledes ut på din nettsidebygger, men det vil som regel være markert med "meta-beskrivelse" eller lignende.
Her er hvordan du finner det på Squarespace:
2024: Hvordan står det til med synligheten til dine meta beskrivelser?
Ta kontroll over din bedrifts tilstedeværelse med meta beskrivelser. Det handler om mer enn bare å være synlig, innholdet ditt skal være relevant og fristende.
Hvordan rangerer din nettside på viktige søkeord og søkebegreper? Benytter du deg av Google-annonser for å øke synligheten? Og ikke minst, hvordan er kvaliteten og relevansen av innholdet på dine landingssider?
Få hjelp med Google Ads, SEO og innhold på nettsidene
Send en melding, så får du svar som snarest.
Vil du lære mer om digital markedsføring og synlighet? Se kursoversikten.