Meta-beskrivelse og SEO-tittel

Av Hanne Josefsen,  februar 2023

I søkeresultatet på søkemotorer som Google, ser du tekstutdrag, tittel og i noen tilfeller et bilde som presenterer nettsiden.

Dette utdraget av nettsiden er din viktigste "reklameplakat" i Google.

Google søkeresultat på "kurs i digital markedsføring alta"

Resultat i Google på søket "kurs i digital markedsføring alta"

Meta-beskrivelse

Du skriver ulike Meta-beskrivelser på hver av sidene på nettstedet ditt. Meta-teksten er viktig for søk da den skal gi svar på og speile det leseren søker etter.

Dess bedre denne teksten svarer på leserens søk, dess større er muligheten for å komme høyt opp i søkeresulatet - og at leseren faktisk klikker på lenken til innholdet.

Du kan se på dette som vinduet inn til nettsidene - der leseren velger det utstillingsvinduet som frister mest - og svarer på det hen søker etter.

Om landingssiden ikke svarer til leserens forventninger, er det kun et klikk tilbake og til konkurrentens "vindu".

Slik ser meta-taggen ut i HTML-dokumentet:

<meta name="description" content="Alta, Finnmark: 2 dagers kurs i digital markedsføring. Digital Strategi, sosiale medier, annonser og søkemotoroptimalisering.">

SEO-tittelen

SEO-tittelen bør du jobbe godt med slik at den inneholder nøkkelord du tenker leseren/kunden søker på. Den er viktig for søk og viktig for om lenken blir klikket på.

Tittelen i dokumentet settes gjerne av publiseringsløsningene (WordPress, Squarespace, Wix osv.) ut fra hva du har satt som overskrift eller navn på nettsiden. Denne tittelen sees ikke på selve siden, men i søkeresulatet og når du lager bokmerke på nettsiden.

Tittelen i eksempelet over ser slik ut i HTML:

<title>Kurs i digital markedsføring, Alta | Finnmark, bMarketing</title>

Hva er god Meta-beskrivelse?

  • Metabeskrivelsen bør være mellom 120 og 156 tegn.
  • Lettlest og muntlig tekst.
  • Bruk "Call to Action", få leseren til å klikke på lenken.
  • Meta-beskrivelsen og innholdet på nettsiden må matche.
  • Bruk nøkkelord, både i meta-beskrivelsen og i SEO-tittelen
  • Prøv å skille deg ut fra konkurrentene

Legg merke til at ordene som samsvarer det leseren søker på blir uthevet av Google.

Husk at du stadig må redigere og jobbe med meta-beskrivelsene og SEO-titlene. Det er heller ikke garantert at Google vil bruke dem. Noen ganger velger Google å trekke ut annet innhold fra nettsiden din. 

Hvordan skrive Meta-informasjon og SEO-tittel

De ulike publiseringsløsningene er litt ulike når det gjelder hvor du legger inn tittel og beskrivelse av siden.

Det enkleste er å se etter innstillinger for SEO. SEO står for Search Engine Optimization, på norsk bruker vi søkemotoroptimalisering.

Squarespace: Velg innstillinger for hver side/page , og SEO-panelet. Her vil du se SEO TITLE og SEO DESCRIPTION.

WIX: Velg Nettsider og meny > Klikk på prikkene for innstilling på hver side i menyen, og velg Grunnleggende SEO. Fyll ut tekst for titteltagg og metabeskrivelse.

WordPress: Bruk en SEO-utvidelse, som f.eks Yoast og legg inn SEO-tittel og Meta-beskrivelse på hver side.

Innstillinger for Meta-beskrivelse og SEO-tittel i WordPress med Yoast.

 

Denne artikkelen er inspirert av blogginnlegg fra Yoast 

 

 Les også 5 tips til søkemotoroptimalisering

HTML-sider, kortversjon

Alle nettsider er HTML-dokumenter. HTML står for Hyper Text Markup Language. Det spesielle med HTML-sider er at du har klikkbar tekst som gjør at du kan hoppe fra et dokument til et annet.

HTML er et beskrivelsesspråk der du merker teksten med forskjellige HTML-tagger for å lage struktur og prioritere innholdet. F. eks. at du har overskrifter på ulike nivåer.

<h1>Dette er start-taggen for overskrift på øverste nivå. H1 står for header 1. Taggen avsluttes med </h1>

Hvordan overskriftene skal se ut, som layout og det visuelle uttrykket på siden, styres med stilsett (CSS).

Det vil si at det du ser av nettsiden, er nettleserens visning av  tekst med tilleggsinfo.

Meta-tagger og SEO-tittel

I hodet på dokumentet har du meta-tagger med informasjon til  til søkemotorer og sosiale medier om hvilke tekster og bilder som skal vises ved presentasjon av siden.

Tittelen ligger i "hodet" på HTML-dokumentet. Meta-informasjonen ligger også i hodet, mellom HTML-taggene <head> og </head>.

Det du ser av selve nettsiden i nettleseren, er i kroppen på HTML-dokumentet. Mellom taggene <body> og </body>.

 

Vil du ha hjelp til markedsføring?

Ta kontakt
Ønsker tilbakemelding på