SEO og duplisert innhold
Av Hanne Josefsen, mars 2021
Duplisert innhold på nettstedet påvirker ikke Googles rangering av nettsidene
Har du lest deg opp på søkemotoroptimalisering og fått med deg at du må være forsiktig med duplisert innhold?
At om du har samme tekst flere steder i samme nettsted, så vil Google oppfatte det som juks slik at du blir mindre synlig i søk? Dette stemmer ikke. Googles algoritmer er bygget for å forstå at nettsidene har duplisert innhold.
Google forstår at det ofte er logisk med likt innhold på flere sider i samme nettsted
Om samme tekstinnhold går igjen flere steder på nettsidene dine, vil Google rangere og vise dette innholdet fra en av sidene, og overse de andre.
Eksempler på duplisert innhold
Nettbutikk
Et eksempel kan være at du har en nettbutikk der flere produkter er nesten like, da vil beskrivelsen av hvordan du bruker og behandler produktet være lik på alle produktsidene.
Advokatfirma
Eller et nettsted for advokatfirma som skriver om ulike rettsområder, her vil flere artikler inneholde flere utdrag med tips og retningslinjer:
Gangen i en sak ved ulovlig felling av trær
- I saker som gjelder erstatning ved ulovlig felling av trær er det først viktig å avklare nabogrensene.
- Det må avklares om de ulovlig felte trærne faktisk sto på din tomt eller på naboens tomt.
- Deretter bør det innhentes en sakkyndig rapport eller utredning for de skadene som er påført. Her vil en arborist eller annen kyndig om trær fastsette skadeomfanget.
Kurstilbyder
Selger du kurs, så vil hver kursbeskrivelse ofte ha noen likheter, som hvordan kurset er lagt opp og hvordan det gjennomføres.
De fleste nettsteder
Footeren (det nederste feltet på nettsidene) vil også som regel ha det samme innholdet på alle nettsidene dine.
Kilde: searchenginejournal.com

"Footeren" vises gjerne lik gjennom hele nettstedet.