SEO, hva du må huske på

Av Hanne Josefsen,  august 2024

Hva er målet ditt med nettsidene?

Ønsker du informere, selge eller underholde?

Antakeligvis en kombinasjon. Du vil informere kundene om dine produkter og tjenester slik at de handler hos deg.

 

Hva er SERP?

SERP, eller "Search Engine Results Page", er siden du ser etter å ha utført et søk i en søkemotor som Google.

For eksempel,når du søker etter "kurs i digital markedsføring Tromsø", presenterer Google de mest relevante nettsidene for dette søket.

Google-annonsene vises øverst

På toppen av SERP vil du ofte se Google-annonser. Hvis det er mange annonser, vil disse også vises jevnlig når du skroller nedover siden.

SERP,  Google Ads og organisk søk

Selv om et nettsted kan rangere høyt organisk, kan andre nettsteder kjøpe seg en høyere plassering gjennom Google Ads. Disse annonsene er auksjonsbaserte; den som byr mest, kommer øverst. Generelle søkeord og søkebegreper kan være dyrere enn mer spesifikke. Derfor har nettsider med smalt og nisjepreget innhold større sjanser for å være synlige øverst i søk uten at det blir for kostbart.

Ulike søkeord og søkebegreper gir forskjellige resultater i SERP

Om du søker på aktiviteter, restauranter eller merkevarer, så vil resultatet se ulikt ut. Det kan være bilder, kart og infobokser med utdrag fra nettsidene som Google mener har det beste svaret på det du spør om.

Googles algoritmer og SERP

Google bruker komplekse algoritmer (beregninger) for å bestemme hvilke nettsider som vises i søkeresultatene, deres rangering, og hvordan innholdet fra nettsidene presenteres.

 

SERP: Google-søket "kurs digital markedsføring Tromsø". Annonsen står merket som "Sponset". Rett under ser du organisk treff.

Hjelp til SEO

Ta kontakt
Ønsker tilbakemelding på